Mijn cursus online marketing

Ik ben een jaar geleden begonnen met een eigen bedrijf. Ik verkoop zelfgemaakte gedichtenbundels, via mijn eigen webshop. Na een paar maanden merkte ik dat er wel veel bezoekers in mijn winkel kwamen, maar dat bijna niemand ook daadwerkelijk iets kocht. Ik had dus heel veel potentiële klanten, maar wist hen niet goed te bereiken. Dat was het moment waarop ik besloot een cursus online marketing te gaan doen. Ik dacht: als ik genoeg leer over conversie en zoekmachines, dan krijg ik mijn bezoekers wel zo ver om mijn bundels aan te schaffen! Ik heb toen een cursus online marketing gevolgd bij het Saxion. Ik was de lichting van november; het programma wordt twee keer per jaar aangeboden. Wat heb ik geleerd tijdens het traject en is het de moeite waard?

  • Het gebruik van Google Analytics
  • Adverteren met Google Adwords
  • E-mailmarketing
  • Zoekmachine optimalisatie

De cursus online marketing van Saxion begon met Google Analytics. In een aantal sessies kregen we uitleg over deze handige tool en hoe we de gewonnen informatie konden inzetten. Dit gaf me hele duidelijke inzichten in de bezoekers van mijn site. Ik wist wie er op mijn site kwam, waar ze naar keken en waar ze vandaan kwamen. Dat stelde me in staat om mijn site zo op te bouwen dat bezoekers langer bleven hangen. Hoe langer je de aandacht vasthoudt, hoe groter de kans op conversie! In een andere module leerden we werken met Google Adwords. We kregen te weten hoe we dit marketingmechanisme van Google konden inzetten om meer leads te generen. Het uitgangspunt is eenvoudig: mensen zoeken op een bepaalde term en komen dan op jouw site uit. Daar krijgen ze gelijk nuttige dingen te zien, die aansluiten op hun zoekterm. Wanneer jij klanten helpt, zijn ze sneller geneigd om jou te helpen. Deze logica bleek echt te werken! Ik leerde veel tijdens deze eerste twee modules van de cursus online marketing, maar waar ik echt versteld van stond was zoekmachine optimalisatie!

Cursus online marketing : zoekmachine optimalisatie

Ik moet eerlijk bekennen, ik had vooraf weinig weet van zoekmachines. Ik wist hoe ik iets kon vinden waar ik naar zocht, maar had weinig inzicht in hoe Google dat voor me deed. Tijdens deze cursus online marketing was een module gewijd aan zoekmachine optimalisatie, met een mooi woord SEO genoemd. Daar leerde ik hoe de tekst op mijn site bijdroeg aan de bezoekersaantallen. Hoe een blog kon helpen bij mijn conversie en hoe ik meer klanten naar de site kon trekken. Weet jij weinig van SEO? Dan kan ik je zeker aanraden om daarmee aan de slag te gaan. De technieken die je leert zijn toepasbaar in ieder vakgebied en bij elke webwinkel. De laatste module uit de basiscursus online marketing ging over e-mailmarketing. Daar leerde we meer over hoe we onze nieuwsbrieven konden inzetten om klanten te werven. Ook leer je daar werken met een aantal handige programma’s die je daarbij kunnen helpen. Al met al heeft de cursus mijn ogen geopend. Ik ben erg blij dat ik me heb ingeschreven, de technieken die ik heb aangeleerd werpen nu al hun vruchten af!

Laat goede teksten schrijven

Tijdens de cursus leerden we het belang van goede teksten. Wil jij meer winst maken met je webwinkel? Laat dan goede teksten schrijven door een professional. Zij weten precies hoe ze een tekst moeten vormgeven voor Google, met de juiste opmaak en keyword density. Binnen mum van tijd krijg je veel meer organisch verkeer op je site binnen. Je trekt de klanten rechtstreeks uit Google! Voor een cursus online marketing ga je naar Saxion.nl!